Ugrás a tartalomra

"A Napút mentén" - a Csontváry művésztelep kiállítása

csontvary

 

 

2017. március 10-30, ReneSound kiállítóterem - Hattyú Ház, Pécs, Király utca 15.

 

Az elmúlt évben a Művészeti Kar elméleti tanszékén Aknai Tamás vezetésével művészettörténeti tanulmányok örve alatt festő és szobrász hallgatók a Csontváry-életművel foglalkoztak. A kurzus célja egy nyári művésztelep előkészítése volt. A szemeszter alatt elkészült tervek valóságos műalkotásokká alakultak át. A művésztelep, amely a Csontváry Múzeum épületében működött, a Csontváry-életmű inspiratív tartalmát állította kutatómunkájának középpontjába. Az új pigmentektől a kreatív fantázia, a kísérleti művészet értelmezése, a szimbolizációs és metaforizációs kapacitások feltárása, stb. köreit is felölelve alakult ki a program. Azt a kérdést is fel kellett tenni, hogy egy olyan típusú alkotó, mint amilyen Csontváry Kosztka Tivadar volt, - és akinek értékelésében mindmáig erős véleménykülönbségek is mutatkoznak – jelent-e, jelenthet-e bármely tekintetben is aktív inspirációt a jelen fizikai-spirituális problémáit feldolgozó képzőművésze számára? A hallgatók a művésztelep folyamán a Csontváry művek ösztönzéseit, az általuk mutatott tematikai, formai és kolorit kérdéseket a kortárs művész adottságaival, késztetéseivel vetették össze, Csontváry befejezetlen munkáinak záró verzióit kíséreltek meg létrehozni, kiegészítettek, aktív és kreatív továbbgondolásokat javasoltak munkáikkal. A „művésztelep”, az azt megelőző félév során tisztázott tervek alapján adott alkalmat igényes modern művek elkészülésére. A ReneSound Galériában (Hattyú-ház) a Művészeti Kar hallgatói, Balassa Boglárka, Benics Réka, Erdei Adrien, Glócz Vendel, Tétényi Gabriella kiállításon mutatják be alkotásaikat. Képválogatásunk ebből ad ízelítőt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Art students were invited during last summer to draw and paint, reconstruct and analyse Csontváry’s works of the local monographic museum in frame of a creative colony. The main aim of the creative colony period program was working on Csontváry’s problems in theory and on surfaces of canvases, papers. The seminar itself was a preliminary   experience for setting up the ten days summer program in July of the last year. The artworks must have been painted in studio and in plain air as well, where some historical question were visually answered and the transitory effects of light were observed and recorded.