Pécsi Tudományegyetem

Művészeti Kar

jubilogo3

  

Aknai Tamás művészettörténeti előadássorozata a Tudásközpontban

2017 május 2. és június 27. között a Tudásközpont előadótermében Aknai Tamás művészettörténész öt előadásból álló sorozatában foglalkozik az európai és magyar művészet egyes – általában kevéssé ismert - kérdéseivel.

 

1.
2017. május 2. 18 óra
Jó reggelt Miklós és Gusztáv Úr! A külön idejű dolgok és vágyak. Reálidealizmus.
Barabás Miklós és Gustave Courbet kortársak. Őket szólítja az előadás címe mely éppenséggel egy Courbet képet idéz. A valóság szemléletének megszépítő és leleplező formáival a művészetekben megjelenő, örökéletű végletességet segítik érzékelhetővé tenni a magyar és francia mester, valamint az ezeket az utakat  követő pályatársak a központok és a határvidékek tájain.

 

2.
2017. május 16. 18 óra
Zsigmond csibukja. München vagy Párizs? A tapasztalat és a benyomás között.
Szinyei Merse Pál csibukkal örökítette meg 1866-ban a nála két évvel fiatalabb öccsét, Szinyei Merse Zsigmondot (aki Bécsben végezte az Orvosegyetemet...) Maga a Müncheni Akadémiát látogatta, és itt bukott meg a Majális című képével 1873-ban.  Szinyei ifjonti vakmerőséggel kereste a plein air minden nehézségét, a színek tüzét, az impresszió egységét. Volt egy drámai vétsége. Akadémista korában Gustave Courbet tolmácsa volt egy 1869-es nemzetközi kiállításon…

 

3.

2017. május 30. 18 óra
Beszéljünk a szurokról. Az asztalos, a Bonaparték és a fontenebleau-i erdő.

Munkácsy is szerette Rembrandtot. És különben is az volt a felfogás, hogy egy rendes kép: barna. A barna pigmentek iránti igény az útburkolás új anyagára irányította a figyelmet. A 19. században kezdték használni alapozásra a festők a bitument.  Munkácsy is valósággal beleszerelmesedett eb

be az anyagba, és pályája korai szakaszán, főleg a düsseldorfi években nyakra-főre használta ezt a rendkívül barátságtalan anyagot, mely műveinek megsemmisüléséhez is vezethet ….

 

4.

2017. június 13. 18 óra
A tütü, a trikó és az abszint találkozása a mangófa alatt. A „kiszállás” kísérletei…
Az első tütüt Marie Taglioni viselte 1832-ben Párizsban.  A tütü szoknyácska, mely a táncos lábmunkáját láthatóvá teszi. Négy-öt réteg tüllből áll. Aztán nemcsak a tütü lett rövidebb, hanem az anyaga is áttetszőbb. A múlt századi párizsi operai balettnövendékek, főleg kislányok csúfneve pedig balettpatkány volt. Ők voltak a show business első áldozatai. Előadás után előkerült a festészet és irodalom gyakori témájaként ismert, veszedelmes italnemű, az abszint….

 

5.
2017. június 27. 18 óra
Kik laknak a rue Hégésippe Moreau utca 15-ben? Patikussegédek és a színtüzesítés.
Az utcát egy fiatalon elhunyt romantikus költőről nevezték el. Ma is ott a ház  kapuja fölött: Művészetek Háza.
Több mint száz éve éltek itt a maguk korának legjobb, legnevesebb művészei, közöttük magyarok is. Munkácsy első párizsi műterme is itt volt, itt „szobáztatta” pártfogoltjait, köztük Rippl-Rónait, Paál Lászlót. „Ő volt az, aki számomra, kezdő művész számára, az érvényesülés útját legelőször igyekezett egyengetni”-írta Rippl. De itt volt Cézanne párizsi műterme is 1906-ig, amelyben aztán a magyar Nicolas Schöffer dolgozott…

 

 

Esemény dátum: 
2017. május 02. 17:30 - 2017. június 27. 18:30